Mari Melancong Part 5

Sabtu lepas, aku ke Bagan Pinang lagi. Hari penamaan calon.

Pilihanraya kecil ni agak berbeza bagi aku sebab ni kali pertama aku turun ke kempen di mana calonnya ialah calon PAS. (Erm sebelum tu YB Nizar punya aku turun gak tapi aku rasa situasinya agak berbezalah :)).

Kali ni Ketua Penera... tak dapat turun, jadi aku pergi berdua dengan Murnie. Murnie ialah junior aku dan ini ialah kempen pilihanrayanya yang pertama. Oleh sebab tu, dia punya keterujaan adalah 100% kali ganda lebih daripada aku.

Kami tiba dari KL ke Seremban agak awal, iaitu pukul 8 pagi. Sampai di pusat bandar, kami sesat dan tak tahu cemana nak pegi Telok Kemang. Tiba-tiba, kereta Pajero di hadapan kami keluarkan bendera PAS yang besar dan kami agak mereka pun menuju ke tempat yang sama, jadi kami pun ikut je cam 'stalker'. Hahaha.

Jalan raya makin sesak, jadi aku agak kami pun dah hampir tiba. Jadi aku hubungi Adib, rakan wartawan yang kemudian beri aku arah jalan untuk ke tempat penamaan calon di Majlis Perbandaran Port Dickson.

Aku letak kereta di hadapan sebuah masjid, dan kemudian berjalan kaki bersama Murnie menuju ke Majlis Perbandaran Port Dickson.


Muka-muka wajib pilihanraya

Lepas tu kami terserempak dengan Kak Nashita seorang aktivis GMI.


Murnie, Kak Nashita dan anak2nya

Aku lihat keliling, memang terasa solidariti Pakatan Rakyat :)




Pakcik hensem












Apelah pakcik PAPITA pop yeh yeh ni buat kat sini

Selepas puas menonton adegan sahut menyahut, kutuk mengutuk kedua-dua Parti (walaupun perlawanan 3 penjuru, tapi calon bebas tu tak kiralah, menyemak je :p), kami mengambil keputusan untuk naik bukit ke tempat pencalonan sebenar. Seperti biasa, di sepanjang perjalanan menuju ke tempat penamaan, akan terdapat gerai2 yang menjual cenderahati berunsur politikal :)



Seperti biasa, setiap kali melancong, mesti makan.


Best gila mihun sup ni. Pakcik ni tak lokek isi daging. sodaappp



Pakcik2 yang baik hati, kasi tumpang meja


Gerai yang menjual sup yang best gila

Dalam perjalanan turun bukit dan menuju ke kereta, kami melalui kawasan BN.




Merah sepatutnya adalah warna kegemaran aku :(

Sebelum bertolak ke KL, kami pergi mencari kopi.


Kopi Pak Lang

Menariknya, kedai kopi Pak Lang ni terletak di bawah bangunan SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia). Aku harap, mereka akan bagi permit kat Pak Lang supaya beliau boleh buka kedai kopinya 24jam, supaya tak perlulah orang ramai yang disiasat tumpang berehat di pejabat SPRM sampai pukul 345 pagi sebelum pulang :p



Sesampainya di lebuh raya, aku terima sms daripada ahli majlis perbandaran kajang afendi @ kartunis Rona Sina @ blogger kulupsakah menjemput singgah minum petang di rumahnya di Kajang. Apa lagiiiii


Fendi yang berpossing maut. Nasib baik gambar kelam. Hahaha!

Perjalanan seterusnya- 10 Oktober 2009. Mungkin.

1 komen:

lainie berkata...

mmm. the kopi looks good. i think i'll go out now and get some