Dari Rakyat Untuk Rakyat



Meor muncul lagi, dengan album ketujuhnya berjudul Dari Rakyat untuk Rakyat.

Aku tolong promosi bukan sebab dia kawan aku, bukan sebab kami selalu lepak minum ramai-ramai waktu petang lepas kerja, bukan sebab dia selalu usik aku dengan lawak puisi putus cintanya atau apa-apa sajalah.

Tapi sebab albumnya kali ni, memang sedap. Ada 10 lagu. Kebanyakkan lirik-lirik lagu ni ditulis oleh kawan-kawan aktivis juga, jadi kita boleh agak keberkesanannya. Berikut ialah lagu-lagu pilihan aku:-

ISA (Ikut Suka Aku)

Lagu ni... liriknya ditulis oleh saudara Amer Hamzah Arshad, seorang peguam hak asasi manusia. Bunyi liriknya agak marah2. Meor pula pandai mengadun melodi yang sesuai dengan kemarahan itu. Aku faham. Selama beberapa tahun aku membontoti peguam2 senior seperti abang Amer... mereka bawa aku ke kem Kamunting dan lihat sendiri keadaan di sana. Mereka bagi aku peluang bersama-sama mewakili tahanan2 ISA ketika pendengaran. Lepas tu kalah... marah. Memang waktu tu kau rasa tidak ada keadilan di negara ni. Semuanya ikut suka mereka. Siksaan mereka. Sehingga kini, abg Amer masih lagi seorang peguam hak asasi manusia dan mewakili beberapa orang tahanan ISA.

Bapaku Seorang YB

Ini puisi saudara Pyanhabib. Pertama kali aku dengar puisi ni ialah masa sekolah rendah... waktu tu aku duduk di Shah Alam dan sedang tengok tv, ada seorang lelaki berambut panjang, pakai serba putih, berdiri atas kerusi dan terpekik2 "bapaku seorang YB!" Tak sangka sekarang dah jadi kawan hahahah...

"Bapaku seorang YB di negara demokrasi,
aku anak bertuah tidak pernah mengundi,

diajarnya aku berotak pintar,

untuk hidup mesti terlebih ajar,

oh alangkah bertuah aku anak bapak,
bapaku YB, aku penyangak,
masing2 putar belit,
masing2 pintar teori
masing2
isi perut dan tembolok sendiri..."

Ketika acara Pekan Frinjan beberapa bulan lepas, abang Pyan deklamasi sekali lagi sajak ni. Katanya, walaupun dan lebih 20 tahun, tapi puisinya tetap relevan, kerana senario politik di negara kita tidak pernah berubah. Dalam album ini, Meor memilih untuk menyanyikan puisi ini secara santai.

Membenarkan Kebodohan

Lirik oleh Abdullah Jones. "Siapa agaknya yang meletakkan kebodohan di tempat yang amat tinggi? Tentu saja siapa itu adalah kami yang berjalan berkaki ayam kerana sepatu kami tertinggal di rumah bapak menteri..."

Hahaha. Meor, boleh jadi orang itu lari kerana ketakutan, bukan kekaguman. Dua-dua pon boleh jadi bodoh :p

Ke Jalan Lagi

Siapa lagi yang selalu menggalakkan orang turun ke demo? Tentulah penulis buku "Pilihanraya atau Pilihan Jalan Raya" iaitu Hishamuddin Rais aka Tukar Tiub.

"Hoi hoi hoi hoi ke jalan-jalan,
hoi hoi hoi hoi tunjukkan marah
,
hoi hoi hoi hoi tunjukkan perasaan,
hoi hoi hoi hoi bangun melawan,
Marilah kawan, marilah sahabat,
marilah semua berbaris rapat
,
angkatlah tangan lebar berlipat,
laungkan suara kekuatan rakyat"

AAPI (Awas Api Perempuan Ini)

Lirik lagu ni asalnya ialah sajak penghormatan kepada arwah Shamsiah Fakeh karya Rahmat Haron yang pernah aku siarkan beberapa hari selepas kematian beliau Oktober lepas. Sila klik sini. Ia telah dipendekkan sedikit supaya senang dilagukan. Tapi, kali ni entah kenapa ia bukan dinyanyikan oleh Meor sendiri tapi Mei Chern. Sila tanya Meor sendiri sebabnya.

Syuhada Memali

Lagu ni tak payah cakaplah, memang "all time favourite" aku dan dah banyak kali aku promosikan, samada secara langsung atau tidak langsung". Dalam youtube pon ada. Lirik ditulis oleh Amin Iskandar aka Black, seorang lagi penyanyi lagu-lagu rakyat. Lagu ini juga menjadi sumber inspirasi Rahmat Haron untuk membikin filem dokumentari "Memali" yang telah menang salah satu hadiah utama Freedom Film Fest baru-baru ini.

Sesiapa yang berminat untuk memiliki album ini, korang boleh hubungi sendiri penyanyinya, Meor. Korang juga boleh dapatkannya dari aku. Harga ialah RM20 sekeping.



1 komen:

gary berkata...

tell this guy, if he wants a great CD cover for FREE.

drop an email here:
verticalgash@gmail.com