28 atau 8?

Nini co ko lat celup. Celup celup. Nini co ko lat celup. Celup celup. Ya, siapalah yang boleh lupa dengan lagu iklan yang sangat 'annoying' tu.

Tadi, aku makan malam dengan Nik di Bangsar Village. Sambil makan, kami mengeluh tentang usia yang makin meningkat. Menjadi orang dewasa adalah tidak seseronok yang disangkakan semasa kecil. "Tapi, kita boleh buat benda yang kita tak boleh buat masa kecil2 dulu," kata Nik yang sedang memujuk hatinya sendiri.

Bercakap tentang perkara yang tak boleh dibuat masa kecil, banyak. Tapi... macamana pula dengan perkara yang tak boleh dibuat masa besar?

Selepas makan, aku temankan Nik ke 7-Eleven kerana dia nak beli makanan untuk kucing2nya. Aku merayau-rayau ke bahagian makanan ringan @ jajan.

"Mana pergi semua jajan yang kita makan masa kecil?" "Ntah... dah tak jual lagi kot", kata Nik. "Mustahillah. Aku masih nampak iklan Nini cokolat celup celup celup tu di kaca tv," kataku.

Maka 2 orang loyar yang tak ada kerja lain nak dibuat di malam Jumaat ni pun pergilah menjalankan operasi mencari jajan tahun 80an di jalan-jalan Telawi. Akhirnya, kami tiba di sebuah pasaraya.

Di tengah-tengah bahagian pasaraya tu, memang banyak terdapat jajan yang terkenal ketika era 80an dan awal 90an. Aku dan Nik membelek2 semua jajan dengan muka serius. Bukan apa, kami sebenarnya tak ingat sangat nama-nama jenama jajan yang memang betul2 wujud pada era kami. Takut tersalah beli yang klon pula. Aksi-aksi kami membelek jajan dengan muka serius telah menimbulkan kecurigaan pada penjaga kedai yang mengikut kami ke mana-mana. 2 orang perempuan berpakaian hitam putih dengan muka penat, dan salah seorangnya mempunyai parut yang masih merah di kaki akibat menggaru ketika bersarapan pagi tadi membelek-belek jajan dengan muka serius. Wadehel.

Tak kisahlah, asalkan aku telah berbelanja untuk jajan-jajan tersebut. Kami kemudian memutuskan untuk makan jajan-jajan tersebut serta merta, jadi kami pergi ke sebuah kedai kopi berhampiran.

Jajan 1: Jo Jo


Jo Jo ialah jajan kegemaran Nik. Entahlah, aku lebih suka Ding Dang. Dua-dua sama je, dalam kotak ada coklat bulat-bulat dan permainan plastik/getah. Dua-dua daripada syarikat yang sama. Tapi kotak Jo Jo lebih besar. Permainan yang kami dapat kali ni ialah sebuah kepala bergetah yang berlantun dan mengeluarkan cahaya bila ia bergerak dengan kadar kelajuan kereta sorong.


Takde cahaya


Ada cahaya

Jajan 2: Ding Dang



Adik kepada Jo Jo ni memang kegemaran aku masa sekolah rendah. Selang 2 minggu mesti pegi beli sebab akan dapat permainan baru. Lagipun iklannya di tv lebih elok sedikit daripada Jo Jo yang tak berapa 'catchy'.



Kali ni hadiahnya ada 2 set. Pembaris geometri dan satu permainan kertas yang aku kurang pasti.


Pembaris geometri bercorak


Permainan kertas bertali yang aku dan Nik tatau cemana nak pasang dan main. Mencabar sungguh kotak biru Rm1 ni!

Jajan 3: Nini



Nini co ko lat celup. Celup celup. Perisa yang Nik pilih ni aku tak pernah cuba, iaitu perisa kacang. Boleh tahan lah. Tapi rasanya lawak sikit bila kau makan berselang seli dengan air kopi Kemaman.



Jajan 4: Jeli Suki


Yang ini ialah makanan ringan yang hampir wajib ada dalam peti sejuk rumah aku, terutamanya yang warna merah. Kalau warna lain dah habis, takpe.

Lepas makan, plastik berbentuk separa oval yang membungkus jeli Suki tu mesti disimpan, walaupun takde gunanya. Sampai sekarang aku pon tak tau kenapa aku buat macam tu.


Dah tua bangka pun, kami masih kagum dengan jeli yang keluar lembut bila dipicit dari bawah.

Jajan 5: Tora



Tora datang lagiiiiiii dengan permainan baru! Heh. Ni iklan yang aku tak boleh 'miss' lah. Sebab nak tau minggu tu keluar permainan apa. Tsk. Tapi kali ni, permainan yang kami dapat ialah picagari plastik. Tah ape-ape ntah. Picagari tu bukan permainan laaa Encik Tora!


Nik memasang picagari dengan tekun


Picagari yang siap dipasang. Kalau diikutkan hati tadi, mau je kami sumbat air kopi dalam picagari tu hahahah

Jajan 6: Haw Kes



Menurut sumber-sumber yang dipercayai, ada sesetengah orang suka letak gula-gula ni dalam kek lapis sebab rasanya yang masam-masam.

Jajan 7: Sugus



Yang ni pon makanan ringan yang hampir wajib ada dalam peti sejuk.

Jajan 8: Apollo



Zaman 80an dulu, iklan Apollo di tv kira iklan makanan ringan tempatan paling terer lah, sebab budak-budak yang makan coklat Apollo ni semua pakai baju angkasawan dalam roket.

Jajan 9: Kiddies



Jajan 10: Choki Choki



Choki choki enak sekali. Choki choki adik gemari! (adik je ke? Ramai orang dewasa masih beli choki-choki sampai sekarang lah)


Layannn

Jajan 11: Push Pop



Dulu-dulu aku menyampah dengan gula-gula ni sebab orang selalu ejek aku yang nama dekat-dekat bunyi Push Pop gak. Tapi bila kawan2 tak nampak, aku beli gak.



Itu je lah jajan-jajan tempatan era 80an dan awal 90an yang kami dapat jumpa. Sambil borak-borak tadi, kami telah senaraikan beberapa jajan 80an lain yang kami rindu:-

-gula2 Rabbit yang plastiknya boleh dimakan
-lolipop yang dicicah dalam serbuk yang meletup dalam mulut
-gula2 yang diletak dalam tin bulat dan leper dan disalut dengan tepung manis
-gula2 ala Push Pop, tapi boleh ditiup macam wisel
-coklat berbentuk duit syiling
-gula2 getah warna hitam putih
-keropok perisa durian
-kek coklat Hiro

Mana perginya ya?


10 komen:

chi too berkata...

Oh...mana pergi super ring?

Nikeda berkata...

ralat: 1. puspa mengeluh psl umur, aku menyedapkan hati beliau
2. jajan2 tu bukan "kami" makan tp "aku" mkn... sbb kene paksa...
hahaha... pg td bgn masih rasa jajan tu dlm mulut walaupun da gosok gg dan kumur2 dgn listerin...

amicus curiae berkata...

macam port mabuk kopi di chawan je rupa.I miss being there with u two clowns.sigh.

tali kasut berkata...

Hawkes tuh..dulu kat kg panggil 'gambir' ja.. haha!

Nikeda berkata...

miss u too Affie!! klu ko ada br la lengkap 3 stooges... hahaha n pasti ko pun kene paksa makan junk food tu..

OrangGilak berkata...

chi too: tak jumpa la malam tadi
nik: hek eleh. tu nak berdalih la tu
af: miss u too bebeh!
tali: tak gemar sangat yg itu :p

el berkata...

rasanya jaman dulu... jelly tu nama dia sumi...

OrangGilak berkata...

alamak.... betullah SUMI bukan SUKI. Aku terbeli yang klon!

ARC berkata...

huaaaahahhaha
naseb baek ade gmba sumi tu...tgh2 search gmba tu nak buat post blog hehehe

btw, Coklat Hiro tu masih adalaaaa
sama dengan keropok perisa durian.
xcaya pegila kedai2 dekat dengan seklah rndah
bende2 tu memang sedap amat~ hehehhe

OrangGilak berkata...

ya ka. tahniah la kerana telah berjaya