Hukum. Mati.

Rehat sebentar dari bercerita pasal Vietnam. Kadang-kadang kena juga melihat-lihat kejadian dan permasalahan yang sedang menimpa orang lain. Jadi aku pun tulis begini:-

"...Bagi yang menyokong hukuman mati terhadap pengedar dadah, mereka beranggapan bahawa hukuman mati adalah satu-satunya cara terbaik untuk mencegah penyalahgunaan dadah. Benarkah? Saya bertanya demikian kerana sejak hukuman mati untuk pengedar dadah diperkenalkan di negara kita pada tahun 1975, mata kasar saya tidak nampak pun pengurangan penyalahgunaan dadah di negara ini. Malah, ia semakin menjadi-jadi sehinggakan pusat pemulihan dadah juga terpaksa ditambah...."

Sila klik sini untuk artikel penuh.

p/s: Malam ni aku sambung cerita Vietnam

2 komen:

Tanpa Nama berkata...

Salam. tapi kalau hukuman mati pun tak mampu mengurangkan pengedar dadah, tentulah keadaan lagi teruk kalau hukuman diringankan - tentu makin ramai yg berani mengedar dadah, betul tak?

OrangGilak berkata...

belum cuba belum tahu. lagipun, yg mengedar cuma orang biasa, bukan taikonya atau pembuatnya. org2 ini la yang kita kena ambil tindakan tegas. selagi mereka tak dihentikan, pengedar akan terus ada, walaupun tanpa hukuman mati. jadi, buat apa ada hukuman mati? :)