Planet Puspa- Vietnam 5

Hari ke-5, kami bangun saaaaaaaaangat awal. Sebuah van mengambil kami dari hotel pada pukul 720 pagi. Kami bergerak ke My Son (sebutannya mison... bukan 'anak aku').

Menggedik di dalam van

Lalu sebuah sungai...

Kira-kira 90 minit selepas itu kami pun tiba di My Son. Apa yang menarik tentang My Son ni? Ini satu lagi tapak sejarah yang diiktiraf UNESCO. Dahulunya ia adalah pusat pendidikan dan keagamaan kerajaan Champa. Ia terbiar agak lama, sehingga orang-orang Perancis menjumpai semual tempat ini. Tapi lepas tu, datang pula bala dari US dan mengebom Vietnam. Tapak ini mengalami kesan teruk akibat pengeboman askar US... yang tinggal hanya sisa je :( Tapi ada juga kuil2 yang masih berdiri teguh walaupun tak sempurna. mungkin ada dinding tapi takde bumbung, ada bumbung takde dinding macam tu lah. Apa pun di bawah ada sedikit gambar2 untuk tatapan:-

Kawasan My Son ni seluas kira-kira 200 meter persegi. Pemandu pelancong kami membiarkan kami berkeliaran sendiri kalau taknak ikut dia... asalkan kami jumpa dia semula di kawasan letak kereta tepat pukul 1130 pagi.

Jalan-jalan macam terer

Ada lagi di dalam hutan

Bergambar dengan patung tak berkepala

Kira-kira pukul 1140 pagi, kami pun bertolak semula ke bandar Hoi An...

Lalu semula sungai tadi

....dan makaaaaaaaaaannn

Nasi, udang dan cendawan

Nasi dan sayur-sayuran. Sebelah tu tofu goreng masam manis sama nenas

Lepas kenyang, kami baring sekejap di bilik dalam masa 30 minit. Kemudian, kami keluar semula untuk bersiar-siar melihat Hoi An yang sebenar :) Di sini ada pekan bersejarah. yang tertutup. Kalau nak masuk, kena bayar tiket.

Selain daripada muzium dan kuil, di dalam pekan ini juga ada rumah-rumah lama. Ahli-ahli keluarga rumah-rumah tersebut bersedia menyambut tetamu dan mereka akan bercerita tentang rumah mereka. Kami sempat menjengah 2 buah rumah.

Salah satu rumah lama. Kebanyakkan rumah di sini ada 2 tingkat. Kenapa, sebab bila musim hujan, kawasan ni selalu banjir. Jadi barang2 akan dipindahkan ke tingkat atas bila ia berlaku

Minum teh dengan anak tuan rumah

Dalam ni ada jambatan, dan juga tempat penyembahan

Singgah di rumah keluarga Duc An, bergambar dengan anak saudara tuanpunya rumah

Best gila kalau meja stadi macam ni

Kami singgah sebentar di tempat menjual cenderahati. Asalnya kami taknak beli apa-apa cenderahati pon, takde duit. Tapi papan tanda 'Propaganda Posters' sangat mencuit hatiku ini.... heheheheh

Kami bergegas pulang ke hotel pada kira-kira pukul 430 petang. Kena check out dan 'sleeping bus' akan datang mengambil kami untuk ke bandar seterusnya pada pukul 6 petang. Destinasi kami yang seterusnya ialah bandar yang 70% daripadanya ialah lautan :D

Hari ke-6: Bandar Nha Trang

Tungguuuuuuu

*gambar semua dari Nik

1 komen:

arifabdull berkata...

gamba minum teh tu macam adik-beradik jer... wakakakaka