Planet Puspa- Vietnam 6 & 7

Heh... kali ni aku gabungkan jer hari ke-6 dan ke-7. Sebab apa? Sebab tak banyak yang nak diceritakan pasal bandar Nha Trang ni.. kecuali pasal lautnya yang cantik tu saja.

Aku terjaga dari tidur dalam lebih kurang pukul 520 pagi. Waktu tu hari dah hampir cerah dah.

Dari dalam bas

Kami tiba di bandar Nha Trang pada kira-kira pukul 720 pagi. Turun saja daripada bas, ulat-ulat dah hurung. Kali berjalan agak jauh ke depan, tapi ada gak yang tak faham bahasa sambil ekori dengan motor. Kami buat dek ajer. Cadang kami nak menginap di satu hotel bajet yang femes ni.. tapi eksyennya Ya Allah? mementanglah dia femes kan.. bila kami kata nak menginap semalam je, terus kata tak boleh. Oh we don't accept one night stay only. Pala hotak dia. Lepas ni aku nak lobi Lonely Planet keluarkan dia dari dalam list! Jadi kami pun pergilah ke hotel bajet depan hotel kerek tu.. nama hotel ni Blue Star, juga tersenarai di dalam Lonely Planet- USD 16 semalam. Orait la tu, boeh nampak laut dari dalam bilik. Cuma, panas sikit. Kenapa panas? Sebab hari itu adalah giliran bandar Nha Trang mengalami catuan eletrik dan bekalan eletrik hanya akan kembali pulih pada pukul 9 malam. 9 malam! Nasib baik bilik dekat dengan pantai, jadi bila kami buka tingkap, angin pantai pun masuk ler. Best.

Selepas itu, aku tiba-tiba rasa nak sambung tidur. Entahlah mungkin takde mood atau sebab PMS. Nik tinggalkan aku sorang-sorang dan pergi mandi laut. Budak tu memang hantu air. Aku tidur sehingga tengahari, lepas tu keluar makan tengahari dengan Nik. Di sini, bila tengahari, panasnya semacam, sebab hampir sangat dengan pantai. Kami jalan-jalan beli buah dan balik semula ke hotel dan mengumpat.

Bila dah pukul 430 petang, hari dah mula redup, kami jalan-jalan di tepi pantai. Kami duduk atas pasir dan mula mengumpat sambil tengok orang lain mandi manda. Asalnya kami pun nak mandi sama, tapi segan la ramai sangat orang. Esoklah.

Sedang rancak kami berborak, tiba-tiba datang seorang mamat dari Hungary join kami dan ajak berborak sama. Katanya dia dah lama lepak tepi pantai tu, dan dari jauh dia dah tahu yang kami ni pun pelancong gak. Katanya dia dah hampir 3 bulan di Vietnam. Mamat ni tak kerja, dulu dia kerja kelasi lepas tu kerja kilang, lepas tu kena pecat. Becok gak mamat ni, salasilah keluarga dia sampai 3 keturunan aku tahu. Anyway sambil dia melancong tu, dia tolong la kedai2 makan berdekatan edar risalah, jadi dia dapat duit sikit untuk bayar bilik asrama yang dia tinggal. Kami borak sampai matahari terbenam.

Selepas itu, aku dan Nik pergi cari makanan malam. Di depan pantai ada restoran makanan laut.

Nasi lauk udang dan sayur

Selepas makan malam, aku dan Nik jalan-jalan beli ubi rebus dan jagung bakar. kami taknak balik hotel awal sangat, sebab api takde. Bila dah agak-agak pukul 9, baru kami balik. Kami tengok tiwi sebentar dan makan jajan sebelum tidur. Kali ni mesti tidur awal.. sebab kami kena bangun pukul 430 pagi. Kenapa awal sangat? Sebab kami nak tengok matahari terbit :)

Pukul 445pagi kami bergegas ke pantai. Mula-mula ni idea Nik, tapi aku yang excited terlebih sambil marah2 dia sebab lambat siap. Anyway, Nik berjaya mengambil beberapa gambar yang menarik. Ingatkan kami seorang je berada di situ, tapi ada gak beberapa orang tempatan yang dah mula mandi.

Gambar aku yang sedang menuju ke air pun diambilnya. Stalker

Dah masuk dalam air. Nasib baik kamera Nik kalis air

Selepas puas bermandi manda, kami balik ke hotel untuk membersihkan diri dan menukar pakaian. Kami makan di gerai depan hotel. Kakak kedai tu ingat kami orang tempatan dan tanya order dalam bahasa Vietnam.

Lepas makan, kami pergi mendekati seorang pakcik beca ni, dan minta dia bawa kami ke sebuah muzium. Nama muzium ni ialah Muzium Alexandre Yersin. Best kan... ada muzium pasal diri sendiri. Dr Alenxanre Yersin ni asalnya orang Perancis seorang ahli fizik yang membuat kajian dan menghabiskan hayatnya di Vietnam. Atas permintaannya beliau dikebumikan di Nha Trang, begitulah sayangnya dia dengan tempat ni. Di dalam muzium tu ada gambar-gambar beliau, peralatan kajian, buku-buku, nota-nota dan surat-surat yang ditulis oleh beliau, dan juga perabot-perabot daripada rumah lamanya. Beliau meninggal pada tahun 1943. Malangnya, kami tak boleh ambil gambar :/

Selepas itu, kami ke sebuah pusat kraftangan Vietnam. Nama pusat ni XQ. Mereka khusus dalam seni halus yang menggunakan benang sutera Vietnam. Kalau nak tahu lebih lanjut pasal XQ, sila klik sini. Mesti korang kagum punyaaaa....Kalau nak datang tengok2 je boleh, nak beli pun boleh. Oleh sebab tak mampu, aku jalan-jalan je la.

Selesai jalan-jalan, kami pergi berurut. Berurut? Yess... best gila jangan jeles. Nik tak berurut tapi dia pi buat manicure. Tak kisahlah.. asalkan aku dapat diurut. Gila best sampai tertidur beta dibuatnya.

Petang, kami tak buat apa-apa lagi melainkan jalan-jalan di persisiran pantai sambil mengumpat adanya. Kami pi makan malam awal, sebab malam ni, kami akan bertolak ke Saigon atau nama barunya, Ho Chi Minh City (HCMC). Kali ni kami tak naik 'sleeping bus', kami naik keretapi. Yeaah!

Gambar terakhir di pantai Nha Trang sebelum berangkat ke stesen keretapi

Kami bertolak daripada hotel ke stesen keretapi pada pukul 730. Keretapi dijadualkan bertolak ke Saigon pada pukul 830 malam. Semasa mula-mula minta pekerja hotel belikan tiket untuk kami, mamat tu beria-ia suruh kami naik 'sleeping bus'. Much cheaper, katanya. tapi kami berkeras nak naik keretapi, sebab selama ni kami beum pernah naik keretapi lagi di Vietnam. Kata mamat tu, bas lagi best. Kami kata, belikan jer lerrrrr (lebih kurang camtulah. cuba translate ke bahasa Inggeris). Oleh kerana kami berdegil, mamat tu pun belikan kami tiket keretapi.

Stesen Keretapi Nha Trang

Bila sampai di stesen keretapi, kami dah panik. Sebab, semua papan tanda di dalam bahasa Vietnam. Kami cuba nak minta tolong di kaunter informasi, tapi makcik tu pon takleh berbahasa Inggeris. Akhirnya, seorang wanita muda yang menjual teh segera di dalam stesen keretapi tu membantu kami. Kami pilih tempat duduk yang betul2 bersebelahan dengan wanita tu jual teh. Setiap kali ada pengumuman, kami akan pandang dia, dia akan samada geleng-geleng atau angguk-angguk kepalanya untuk kami. Selepas itu, katanya keretapi kami ditunda perjalanan selama satu jam. 930 baru sampai. Kami mengeluh.

Sila cari saya

Bosan menunggu, ambil gambar

Stesen keretapi memang sesak. Keretapi menjadi pilihan penduduk Vietnam yang dah berkeluarga dan ada anak-anak kecil. Senang sikit nak angkut berbanding bas. Kira-kira pukul 920 mlm, ada pengumuman dibuat dan wanita penjual teh tadi mengangguk-anggukkan kepalanya kepada kami.

Bila kami masuk ke dalam keretapi tu, aku perasan ada bau kurang menyenangkan. Bau lama. Ye lah.. keretapi tu keretapi lama. Sinki pon dah berkarat. Aku tak sabar nak masuk ke koc kami. Tapiiiiii... lepas masuk, aku rasa gelabah. Rupa-rupanya, di dalam setiap koc ada 6 katil. 3 di kanan, 3 di kiri dan bertingkat-tingkat. Aku dan Nik dapat katil no 2, aku di kiri dan Nik di kanan. Masalahnyeeeeee... bila dah naik ke katil tu, nak duduk tegak pun tak boleh sebab rendah sangat. Bantal dan selimut disediakan, tapi aku kena alas bantal tu dengan kain batik aku. Dan, tilamnya sangat nipis tak serupa tilam :/ Pastu keretapi jalan gedek gedek gedek... rasa terumbang-ambing. Tak syok ah

Nik yang pendek pun takleh duduk tegak...

...Inikan pula aku

Aku cuba tidur, dan paksa diri untuk tidur. "Alah 11 jam je.." kataku menyedapkan hati. Sesekali aku terjaga sebab ada pegawai yang datang untuk periksa keadaan. Malam pukul 12 lebih (kalau tak silap), ada satu keluarga yang ditempatkan di koc kami, Mereka tidur ramai2 di katil bawah Nik. Pergh.. satu keluarga, satu katil. Aku cuba buat tak tahu dan sambung tidur.

Esok pagi, kami akan memulakan pengembaraan di bandar Saigon.