Hari Buruh 2009

Sejak beberapa tahun dulu, pada setiap Hari Buruh, JERIT/PSM akan buat program perarakan Hari Buruh, dan setakat tahun lepas, aku belom pernah ketinggalan lagi. Tapi... tahun ni...

Dialog pukul 10 mlm, 30hb April 2009

Fahmi
: Woi. Esok gi Seremban tak?
Aku: Pegi la. syafiq nak ikot rasanya. Ko nak gi skali tak?
Fahmi: Kalo ko pegi, aku pegi la. Jum.
Aku: Okay kul 8 esok confirm balik.
Fahmi: Benda tu mula pukul brapa?
Aku: 10 pg. sempat laa.. Seremban je.

Pukul 730pg 1hb Mei 2009

Aku: Zzzzzz...
SMS dari Syafiq: Puspa aku tak jadi ikotlah. kena balik kg.
Aku: Mmmm... Zzzzzz

Pukul 9 pg

Aku: Fahmi!!! Jum ah gi Serembaaaannnn
Fahmi: Iskh dah lambat ni nak gi ke?
Aku: Nak laaaaaa!!!
Fahmi: Iskh.. Ko amik aku lah. Ko dah siap mandi nanti call aku haa.. Nanti aku bangun.

Maka aku pon mandi. Kul 920 terhegeh2 keluar rumah. Pastu gi amik Fahmi. Pastu highway jaammmm aarrghhhh! Kami cuba call ramai orang, pastu telah diberitahu melalui Kris pada pukul 11 pagi bahawa acara di Seremban dah habis. Huwaargghh!!

Tapi, oleh kerana kami dah hampir dgn Seremban, perjalanan pun diteruskan. Sampai sana, kami call Kris dan makan sekali. Oleh kerana kami telah ketinggalan acara Hari Buruh, maka kami pun pegi beli basikal.

Tak, aku tak buat lawak.


Masa tengah pusing2 di bandar Seremban, Fahmi tiba2 ternampak sebuah kedai basikal dan minta aku hentikan kereta.



Lepas tu, Fahmi dan Kris pon mula membelek2



Fahmi dah 'aim' sebuah


Lepas tu, Fahmi suruh Kris jadi model dan duduk atas basikal untuk pastikan samada dia akan nampak bodo atau tidak bila tunggang basikal tu. Kris melaksanakan tanggungjawab yg diberi dengan bersungguh2


Basikal yang telah dibeli oleh Fahmi telah diletakkan di dalam MyVi ku yang terchenta. Dan aku tak faham kenapa Kris nampak gembira duduk di sebelah sebuah basikal

Oleh kerana kami bertiga tak biasa jalan2 di Seremban dan hanya berpandukan papan tanda je, maka kami pon pusing2...sampailah Kris ternampak satu papan tanda yang best. Papan tanda tu tulis perkataan 'cendol'



Cendol pulut dan cendol jagung

Lepas makan cendol, kami pon bertolak ke KL. Kami ikut laluan ke Kajang. Lepas tu, aku plak ternampak satu kedai yang best, iaitu kedai Satay Haji Samuri :D


Slurrpp


Fahmi memberi kami syarahan tentang bagaimana hendak memakan satay dengan betul :p


Kris memakan satay dengan gembira

Selepas gembira membeli basikal, makan cendol dan satay, aku pon menghantar Fahmi dan Kris ke rumah masing2. Sebelum itu aku telah dihubungi oleh Ketua Penera.. oops Kak Lat yang memaklumkan dan mengajak aku bersama2nya ke sebuah acara kutipan dana untuk pembedahan buah pinggang saudara Jayathas pada sebelah malam.


Siapakah saudara Jayathas ni? Beliau ialah seorang reformis/pejuang hak asasi manusia/ahli PKR/orang kuat Makkal Sakhti yang pernah ditangkap dan dipenjara sebanyak 5 kali pada 2002, 2003, 2007, 2008 dan baru2 ini kerana kelantangan dan keberaniannya menentang penindas2 hak asasi di negara kita (siapa penindas tu ek? :p)


Berdiri sambil bertepuk tangan menyanyikan lagu perjuangan


Kak Lat dan Surein yang 'Shakespeare freak'. Surein ialah seorang loyar hak asasi manusia yang baik hati, balik rumah sebelum pukul 9 malam setiap hari, memandu sebuah kereta Jaguar dan masih solo.

Selamat Hari Buruh semua!

4 komen:

Tanpa Nama berkata...

Ada lagi 1 kedai cendol kat tepi jalan kat somban.
Dia makan kau just bayar sekali dan boleh tambah manyak2.
Aku lupo kodai tu kat mano.
-syafiq

Amicus Curiae berkata...

ketua penera- tersebut nampak comel.walaupun tidak berjaguar.

p/s: jalan2 dgn penulis blog wajib sesat.

OrangGilak berkata...

syafiq: lain kali, sila ikut.
amicus: ketua penera... mmg comel tapi aku dimarahi juga malam tadi sebab katanya beliau nampak gemuk di dlm gambar tersebut. yar sesat dan orang gilak adalah satu item.

pika berkata...

kat mane ea kedai basikal tu?sy thh cari basikal area seremban