Mari Melancong Part 3

Hari Rabu lepas, aku dan Afzan telah mengambil keputusan drastik iaitu kami mahu ke Pulau Pinang. Sebenarnya, aku saja2 je nak ambil peluang berjalan2 keluar dari KL selepas beberapa insiden yang memeningkan, memenyampahkan dan memenatkan yang telah dan sedang berlaku.

Kami bertolak dari KL pada pukul 3 pagi. Sengaja dipilih waktu ini supaya tak payah susah2 fikir nak tido mana nanti. Kami kena balik ke KL pada malam Sabtu sebab Puan Afzan Harisson kita sekarang ialah 'hot stuff' untuk pergerakan2 wanita yang menggunakan khidmat beliau untuk memberi ceramah tentang keganasan rumahtangga hampir setiap minggu, termasuklah Ahad minggu ni.

Kami tiba di Penanti hampir 8 pagi. Jalan agak lengang, tak sesibuk masa pilihanraya Permatang Pauh dulu. Mungkin sebab BN tak bertanding, maka jalan2 pun nampak sangat 'bersih'. Akan tetapi kami kena menapak agak jauh sebab walaupun takde orang, jalan masih banyak ditutup.



Mari menapak-Pandai Afzan ambil gambar

Walaupun tanpa kehadiran BN, para penyokong calon2 lain masih lagi ligat dengan aksi dan gaya masing2. Tapi yang aku paling suka, yang ini :-


Kreatifnya...- Afzan memang pandai ambil gambar


Mamat calon 'payung' ni aku dah penat gelakkan masa Mari Melancong Part 2. Ada lagi rupanya- Tatau lah kenapa Afzan ambil gambar dia ni

Lepas tu, aku nampak plak budak2 1BlackMalaysia. Aku hanya mampu berdoa di dalam hati supaya mereka ni tak kena apa2 pada hari itu...


Budak2 1BlackMalaysia dengan gimik simbolik-mengangkat kerusi hitam yang tertulis perkataan 'speaker'- Afzan yang ambil gak

Bagi hari penamaan calon kali ini, aku perasan yang prosesnya agak lewat. Biasanya paling lama pun sampai pukul 10pg... tapi kali ni sampai pukul 1130pg! Oh rupa2nya, ada seorang calon bebas yang telah ditolak borangnya. Sian...

Lepas habis je proses penamaan calon, kami pon meneruskan dengan agenda sebenar ke Pulau Pinang-makannnn!!!



Destinasi pertama ialah nasi kandar 'lineclear'- Afzan


Eric nampak sangat gembira sebab dalam beberapa saat je lagi, beliau akan melantak nasi kandar-Afzan

Lepas makan nasi kandar, kami berjalan2 mencari kedai kopi pula. Kedai kopi ini adalah sangat unik sebab ia ada banyak basikal di dalamnya. Lepas tu kami hubungi Kris untuk join kami sebab dia orang Penang, keje kat Penang, tinggal di Penang dan berada di Penang.

Aksi tak senonohku yang cuba naik basikal di dalam kedai kopi. Nasib baik pekedai tak nampak :p


Afzan yang mabuk kopi

Selepas itu, kami pergi bersiar2 di waktu petang di Taman Botani Pulau Pinang di atas cadangan Kris. Di sana kami bertemu dengan beberapa orang gilak yang lain, yang juga rombongan pelancong dari KL. Kami makan jeruk beramai-ramai.



Selepas berehat di taman, perut kami pon mula lapar kembali. Maka kami pon pegi ke satu lagi destinasi makan di Pulau Pinang dan makan laksa, char kue tiau dan passembor.


Laksaku


Passembor yang dibelanja Farhana

Hari dah hampir malam. Walaupun perut dah kenyang, tapi nafsu makan sangatlah bergelojak sebab ini adalah Pulau Pinang. Pulau Pinang ialah makan!

Sekali lagi, Kris menjadi pemandu pelancong dengan membawa kami makan makanan laut di Northem City. Sementara menunggu Kris dan rombongan orang gilak yang lain datang, Afzan, aku dan Kak Lat bermain dengan bayang2 sendiri.


Aksi Charlie's Angels


Aksi terencat

Sebaik sahaja Kris sampai, kami yang gelojoh ini cepat2 suruh dia pergi order makanan kami tanpa segan. Maka hasilnya ialah:-


Tiram, ikan pari, sotong, lala


Lauk masa pusingan kedua


Gelas air buah yang lebih besar daripada kepala Fadiah

Selepas kenyang memakan nasi kandar, jeruk, laksa, passembor, charkuetiau, ikan, lala, sotong, tiram dalam masa 9 jam, maka barulah kami rasa puas hati dan bertolak pulang ke KL.

Kami tiba di KL pada pukul 2 pagi. Bila aku bangun tidur pada keesokkan harinya, kepala aku adalah sangat ringan. Yey.

Sekian.

9 komen:

Tanpa Nama berkata...

9 jam makan di Pulau, di Penanti berapa menit? -zaza

OrangGilak berkata...

lebih kurang 3-4 jam je :D

amicus curiae berkata...

jum gi kelantan pulak :P
(adeh2 credit yang byk2 pada puan afzan tu sangat sweet)

OrangGilak berkata...

naik keretapi?

Mohammad Hariry @ Che Har berkata...

apa nama kedai kopi tu yek? basikal dia macam menarik. :)

mr K berkata...

puan afzan. ^_^ suke2!
byknye mkn..
jom pi india pulak..ada byk kariiiii.

jeles dgn puspa sbb dapat jln2 dgn puan afzan..

OrangGilak berkata...

kalau tak silap, nama kedai kopi tu sitigun. dekat dgn masjid

Winmac berkata...

Tolong kimsalam kat Fadiah ;-)

OrangGilak berkata...

psst fad.. ada orang kirim salam. ok dah :p