Mari Melancong Part 2

Hari Sabtu lepas, kami masih tidur di rumah yang sama (terima kasih kawan2!). Pagi esoknya, hari Ahad, kami bertolak ke Bkt Gantang pula. Aku cakap kat Kak Lat, misi aku di Bkt Gantang ialah untuk melihat kalau2 ada lelaki2 ganteng. Hahahah (tolonglah ketawa).

Kami melalui kawasan Kamunting. Bila lalu situ, aku pon mula lah tarik2 lengan baju Kak Lat sambil buat suara merengek2 "Kak Lat.. Kak Lat..". Kak Lat pulak cakap "yer... yer... saya tahu, tapi apakan daya dia tak suka makanan melayu".

Sebenarnya, setiap kali aku dan Kak Lat pergi ke kem Kamunting untuk menziarah tahanan2 ISA, kami akan singgah ke sebuah restoran asam pedas ni. Dia punya asam pedas... perghhhhh sampai Mr Siva pon suka! Dah la masa lalu tu, tengahari. wah ramainya orang dalam restoran tu. Kak Lat suruh aku bersabar sampai petang supaya kami boleh pergi berdua je melahap asam pedas tersebut.

Sesampainya di Bkt Gantang, kami pegi jumpa Danny, seorang jurugambar bebas. Masa nak pegi minom, terserempak pula dgn Adib dr Malaysian Insider. Maka kami pon pegilah minom petang beramai2 sambil bertukar2 cerita.

Aku cuba menghubungi kwn2, mereka kata siang tu tak ada acara yang menarik, kena tunggu waktu petang utk Hi-Tea bersama calon PAS dan AI. Jadi kami pon melepak2 dengan Abg Lih Kang eh YB Lih Kang.

Sementara tu, aku pon pegilah jenguk2 markas calon2 bebas. Entah apa pulak logo yang diguna kali ni. Haishh tak payah tgk logolah, baca manifesto pon aku dah tergelak2 dan confirm dia ni orang UMNO sebenarnya. Tak caya?
Haiseh kalau nak baca manifesto dia, korang kena double click kot? Sorry gambar kecik! Undilah Payung!

Kami juga melewati beberapa bilik gerakan BN. Beberapa? Ya, beberapa. Apada. Nampak sangat mereka ni tak bersatu padu dan suka membazir. Bilik Gerakan Pemuda. Bilik Gerakan Puteri. Bilik gerakan Wanita. Bilik Gerakan Induk. Apa2 je la... :p

Bila dah petang sikit, kami pegi dgr ceramah di sebuah kedai kopi Cina. Ada Chegu Bad di situ. Pastu AI plak tiba. Lepas habis je ceramah, aku pegi menjalankan misi seterusnya- mencari mi udang Kuala Sepetang.

Aku rasa, aku pegi salah kedai la. Ni bukan kedai terkenal yang keluar tiwi tu. Walaupun harga dia sama mahal (RM10 sepinggan), tapi kedai ni pelik sikit kalau nak dijadikan kedai kegemaran. Kuahnya tak panas, cair, dan kena tunggu 1 jam baru siap. Dan, ada penghuni tambahan- lalat. Tapi oleh kerana lapar, aku pon bedal je la. Btw, pujian harus diberikan pada udangnya, sebab segar dan banyak. Itu je la.

Malam tu, aku pegi pula ke Makan Besar DAP di pekan Bkt Gantang. Ramainyaaaaa orang. Anggaran aku, dalam 8-9 ribulah. Ramai gak penceramah kat situ, ada Zaid Ibrahim, AI, Nik Aziz. Nik Aziz? Ni yg best ni. Aku tak pernah dgr beliau ceramah secara live sebelum ni. Tapi, bila kami sampai, Beliau dah habis cakap. Sigh...

Tak perasan siapa yg sdg berucap


Lepas tu, kami dapat tahu ada satu lagi ceramah di Taman Mewah. Yang ini, anjuran PAS pula. Kami terus ke sana sebab nak dgr Nik Aziz berceramah. Sampai sana, dah pukul 9 lebih. Ada Mat Sabu, Chegu Bad, AI dan lain2. Tapi... Nik Aziz takde :( Sia2 je penantian aku sampai kul 12 mlm.

Lepas ceramah tu tamat, Kak Lat dan aku bertolak semula ke KL. Aku tertidur dalam kereta. Kesian Kak Lat memandu sorang2. Aku biarkan je dia pasang lagu yang tah ape2 tu. Bila aku bangun, dah pukul 2 pg lebih. Aku offer diri untuk memandu, dan Kak Lat pulak tido. Kali ni, aku pulak pasang lagu yang tah apa2 (pada pendapat Kak Lat).

Kami tiba di Bangsar hampir pukul 430 pagi. Aku hantar Kak Lat ke keretanya dan memandu balik ke rumah. Lepas tu bila dah siang, pegi keje semula. Maka tamatlah pelancongan aku ke 2 bukit kali ni. Tapi, misi masih belum berakhir. Aku pon masih berdebar2 lagi. Aku harap, PR menang 3-0 kali ni.

3 komen:

tali kasut berkata...

pelancong yg lupa nak update blog. :P

p/s : kalau nak dgr ceramah nik aziz, kena dgr betul2 ar, sbb lontaran suara tok guru sgt la lembut tuk di dengar..
pepun, lawatan anda tiadalah tersia~
tahniah2!! sebab berjaya melancong!!

Amicus Curiae berkata...

kau patut pegi batang ai..tengok..kau tak pegi,dorg tak menang..

Win berkata...

haha yeah! i thought the independent parties were really beeend people, too! tak payah baca manifesto pun... baca newspaper pun dah dpt agak! ;)