Bebas


Pada 9 Disember 2007, aku dan beberapa kawan2 loyar telah bercadang untuk jalan2 sambil ambil angin pagi sebagai menyambut Hari Hak Asasi Manusia Sedunia. Kawan2 kami yg bukan loyar juga turut serta untuk sama2 memanaskan badan. Bagi memeriahkan keadaan, kami sempat buat banner lagi :p


Bersiap untuk berjalan (Pakai topeng tu bukan apa... KL kan banyak debu :p psst perhatikan rambut sdr Amer Hamzah yang gonjeng)

Walaubagaimanapun, program kami nampaknya diketahui oleh pak-pak polisi, yang cemburu kerana kami tidak mengajak mereka sama untuk berjalan2. Maka mereka pon hadir beramai2, lebih ramai daripada bilangan kami yang tak sampai 100 orang ni dan mula memberikan berbagai2 peraturan jika kami mahu berjalan pagi di bumi merdeka ini.

Pada mulanya, kami dibenarkan berjalan dari Sogo sehingga ke bangunan Majlis Peguam dan semuanya haruslah diselesaikan dalam 10 minit.


Berjalan sambil berpossing.

Tapi, kekecohan berlaku apabila tak sampai 5 minit, polis mula menyerbu dan menghalau kami seperti anjing atas atas alasan kami melakukan perhimpunan haram.


"Oleh sebab kamu tidak mengajak saya bersama berjalan dengan kamu, saya membalas dendam dengan menggunakan kuasa saya untuk menghalau kamu semua dari kawasan ini serta merta. Sila pergi sekarang supaya saya boleh sambung tidur. It's Sunday for God sake!" (Mungkin inilah yang dikatakan oleh pak polisi ini di dalam hati. Sila jangan tahan saya di bawah Akta Fitnah :p)

Kami cuba bercakap elok2 dengan pak-pak polisi bahawa kami cuma nak jalan, sikit je lagi ni. Tambahan pula, waktu tu pukul 8 pagi lebih dan jalan raya sangatlah lengang. Jadi apekehenya kami ni dikatakan mengganggu ketenteraman awam?

Akan tetapi, dalam sesi berdialog bersama pak polisi, 4 orang loyar telah ditahan iaitu Sivarasa, Suren, Amer Hamzah dan Latheefa Koya. 4 orang kawan2 yang bukan loyar juga telah ditahan iaitu Nora, Arif, Eric dan seorang warga India yang kebetulan berada di situ. Kesian beliau.


Keratan akhbar yang telah membuatkan bapaku marah dan merajuk selama 2 hari. Tapi lepas 8 Mac 2008, dia dah tak kisah dah apa aku nak buat. Hohoh.

Kelapan-lapan orang ini telah didakwa kerana terlibat dalam perhimpunan haram di Mahkamah Sesyen Jenayah Kuala Lumpur. Perbicaraan telah dilangsungkan. Ramai orang telah dipanggil sebagai saksi bagi mengadili samada terdapat saki baki kebebasan hak berhimpun secara aman di bumi Malaysia yang tercinta ini.

Pada hari ini, Puan SM Komathy, Hakim Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur telah memutuskan bahawa pendakwaraya tiada kes terhadap para tertuduh dan telah melepaskan dan membebaskan kesemua tertuduh.

Semua orang gembira. Aku pon gembira. Aku harap, kes ini akan memberikan peluang dan harapan baru kepada pejuang2 hak asasi manusia dan bahawanya masih ada insan baik di sebelah sana yang turut serta dengan kami, walaupun dengan caranya tersendiri.

Tapi, jangan terlalu gembira yer. Macam kes2 hak asasi yang lain, pendakwaraya mesti nak buat rayuan punya. Kita tunggu dan lihat :)

2 komen:

Amicus Curiae berkata...

yay!

chi too berkata...

viva la revolution!
gembira aku baca suratkhabar hari ni 'amer hamzah el al' kena acquitted.
best