Kisah Pontianak dan Pengajaran

Pada malam Sabtu yang lepas, aku ke sebuah kedai buku yang agak besar di The Curve. Buku-buku cerita berbahasa Inggeris banyak, samada yang baru atau yang terpakai. Aku melalui satu bahagian kedai buku itu, iaitu bahagian buku kanak-kanak. Di bahagian kanan bahagian itu, terdapat 2 buah rak buku yang ditempatkan untuk buku kanak-kanak dalam bahasa Melayu. Apabila meneliti buku-buku tersebut, aku dapati bahawa ada 4 barisan rak tersebut ditempatkan untuk seorang penulis yang sama, dan judul-judul bukunya mengandungi sebuah perkataan yang sama iaitu Pontianak dan Hantu.

Kenapa buku tentang pontianak dan hantu-hantu diletakkan di bahagian kanak-kanak? Setelah membelek-belek buku-buku tersebut, baru aku tahu bahawa buku itu adalah satu siri bacaan ringan untuk matapelajaran Bahasa Melayu, kerana di bahagian terakhir buku-buku tersebut, ada ruangan "pengajaran' dan 'ujian kefahaman' yang perlu diisi oleh adik-adik yang membaca.

Oleh kerana buku-buku tersebut sangat nipis, aku sempat habis membaca 3 buah daripada buku-buku pontianak dan hantu-hantu tersebut, dan aku tak tahu samada nak ketawa atau menangis:-

Cerita 1- Pontianak Mengganas

Pontianak telah menyerang sebuah kampung. Ramai penduduk ketakutan. Akhirnya seorang ustaz dipanggil untuk menghalau pontianak. Ustaz tersebut membaca ayat Al-Quran dan menghembuskannya ke muka pontianak. Pontianak pun mati. Kata Ustaz, pontianak itu ketika hayatnya adalah seorang perempuan yang banyak dosa, lalu ia pun mati dipanah petir.

Pengajaran- janganlah kita melakukan banyak dosa ketika hidup, nanti buruk padahnya.

Cerita 2- Pontianak Wanita Inggeris

Beberapa orang penduduk kampung dan pemandu teksi telah ditakut-takutkan oleh seorang pontianak yang menyerupai wanita Inggeris. Setelah diselidik, rupa-rupanya bukan sahaja pontianak itu, malah seluruh ahli keluarganya telah mati dibunuh oleh seorang pembantu rumahnya warga Filipina maka rumah itu pon berhantu dan wanita Inggeris itu menjadi pontianak.

Pengajaran- janganlah kita terlalu mempercayai seseorang itu walaupun kita rapat dengan dia.

Cerita 3- Kisah Orang Tua dan Budak Toyol

Seekor budak toyol telah dikejar oleh orang kampung. Seorang pakcik tua kasihan dengan budak toyol itu, selamatkan dia dan bawanya lari sampai ke atas bukit. Akhirnya budak toyol dan pakcik tua mati dibunuh oleh orang kampung.

Pengajaran- walaupun tolong-menolong adalah amalan yang baik, tetapi janganlah kita membantu orang membuat kejahatan.


Sekian.

5 komen:

Kongkek N Go berkata...

macam pundek!!

itu pengajaran hapa?
sejarah dan budaya mana yg mengatakan pontianak terlahir dari pompuan banyak dosa yg mati dipanah petir?

sape penulis dia? ahmad Idham ke david teo?

ceh!!

Tanpa Nama berkata...

bodo gila punye buku. walaupun aku tak baca, aku percaya ko membuat rumusan secara adil dan menyeluruh.

tapi kelakar lak..haha

mas

rawsktar berkata...

hahahahahhahah lawak. first time aku tak takut dgr citer hantu.

Tanpa Nama berkata...

hahahahhahahahahahhahahahahahhahahahahahhahaha.. boleh buat book club! pengajaran dari cita hantu! hahahahahha.. tak tahan.. usus geli!!

farhana

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

wakaka wakaka meleleh air hidung aku patut susah nak pk budak budak bangsa aku cih cih