Ayam dan Kestabilan



Pertama kali aku berjumpa dengan susuk yang bernama Fared 'Ayam' ni, dia baru habis berlakon dan mengarah pementasan teater berjudul 'Stabil'. Watak Ayam ialah seseorang yang bekerja tak tentu masa. Ada duit, adalah. Tak fikir jangka panjang. Menikmati waktu seadanya. Wataknya berakhir dengan kematian. Terjun flat.

Teater kedua yang Ayam lakonkan juga berakhir dengan kematian. Seorang penyajak yang tak ada pekerjaan lain, tapi ada awek yang kerjanya stabil. Kerana takut ditinggalkan, Ayam ambil jalan membunuh aweknya sebelum membunuh dirinya sendiri. Isk.

Kenapalah agaknya kestabilan menjadi isu penting bagi Ayam? Generasi kedua sebuah penempatan FELDA di Johor dan bekas pelajar jurusan kejuruteraan marin tajaan Petronas ini telah mengambil keputusan penting dalam hidupnya apabila berhenti belajar dan menyambung pengajian di ASWARA. Katanya, dia rasa lebih senang mengekspresikan diri dan pendapatnya melalui seni. Mungkin dia telah rimas diasak oleh pertanyaan-pertanyaan daripada kawan-kawan dan sahabat handai tentang keputusan yang dibuatnya. Yelah, kehidupan sebagai orang seni sepertinya selalu dilihat tidak stabil. Boleh hidup ke?

Baiklah. Mari bercerita tentang buku Ayam. Judulnya? Stabil.

Buku ini adalah kompilasi tulisan-tulisan Ayam yang bersepah2 di buku-buku notanya dan di laman-laman web. Orang cadangkan buat belog, dia tak mau. Nasib baik ada seorang dua kawan yang mengambil inisiatif mengumpulkan tulisan-tulisan Ayam untuk dimuatkan dalam sebuah buku.

Puisi pertama di dalam buku itu, judulnya "Stabil untuk Siapa?' Enough said. Ada juga beberapa catatan, seperti Cangang (catatan bengang), Casan (catatan picisan), Cadiri (cacatan syok sendiri), Cariti (catatan sampahriti) Catat (catatan pantat) dan Cafir (catatan musafir). Semua catatan adalah berdasarkan pengalaman dan perasaan Ayam sendiri, dan perkara-perkara yang berlaku di sekelilingnya dan kawan-kawannya, termasuklah aku. Ceh (nak tau yang mana, sila cari sendiri).

Terdapat juga beberapa puisi berkenaan dengan FELDA dan generasi kedua. Ini bukan puisi biasa, bukan bercerita tentang keindahan kampung, sawah padi, pokok kelapa sawit atau apa-apa sajalah. Ini puisi tentang kemarahan penyelewengan di FELDA, tanah yang makin tandus. Ayam mengajak generasinya kembali ke FELDA sekali sekala, daripada membiarkan tanah itu dimonopoli pihak-pihak yang mengaut keuntungan sesuka hati. Salah satunya pernah aku siarkan di belog ini apabila aku menulis tentang ulasan filem Karaoke, di sini.

Apabila tak mahu menghurai, Ayam akan biarkan saja catatan pengalamannya dalam bentuk dialog. Dialog yang membawa banyak makna, di antara Ayam dan orang-orang di sekeliling. Dialog tentang bangsa dan kaum, dialog tentang persepsi orang terhadap penampilannya, dialog di kedai makan.

Aku syorkan buku ini untuk semua orang. Tak kira siapa- pelajar, peguam, penjaja, pembelog sepenuh masa, penganggur sepenuh masa atau yang masih mencari identiti. Bacalah, dan selamat berkenalan dengan Ayam.



Buku Ayam boleh didapati melalui Zulhabri (019-3083804 atau di laman FBnya). RM10.

0 komen: