Protes Gaya Santai



Dah berapa lama korang (aku) tak baca suratkhabar? Kalaupun korang (aku) baca suratkhabar, selain daripada ruangan hiburan dan sukan, korang (aku) baca tak? Ye laaa.... asyik-asyik kita (aku) baca pasal orang tu kutuk orang ni, orang ni kata orang tu macam tu , tak habis-habis. Lebih-lebih lagi di dalam media arus perdana. Propaganda kow-kow pergh pergh tipu sana sini sampai tak ingat Tuhan.

Hari Sabtu lepas kami (aku) telah tunjuk rasa tak puas hati kami secara spontan dengan membaca suratkhabar yang kami menyampah secara terbalik. Acara dilakukan di beberapa tempat secara serentak. Aku pilih untuk sertai secara fizikal di pusat bandar KL.

Siapa 'kami' yang aku maksudkan? 'Kami' ialah kenkawan lepak-lepak je. Ada juga yang aku baru kenal haritu melalui kawan-kawan lain. Takde afiliasi politik. Kami biarkan acara tu dibuat secara terbuka dan sesiapa pun boleh turut serta. Tambahan pula, kami lihat ramai orang muda yang takut nak suarakan pendapat mereka tentang isu-isu semasa kerana mereka takut/belum bersedia untuk dilihat mengambil bahagian dalam gerakan aktivism. Ini adalah kerana mereka tidak mahu dilihat sebagai 'orang politik'. Padahal, sebenarnya, mengambil bahagian di dalam gerakan sebegini bukan bermaksud anda telah menyertai mana-mana parti politik. Harmless. Polis pun tak kaco (diorang tengok je).


Kami mula membaca di depan Masjik Jamek selama beberapa minit:-





Kemudian, kami singgah sebentar di Jalan Melayu:-



Singgah sebentar di Kamdar dan Sogo:-








Lepas tu naik elarti pergi KLCC:-








Setibanyak kami di KLCC, rerupanya ada acara 'flash mob' haritu di mana orang ramai akan tidak bergerak selama 4 minit. Jadi kami beritahu penganjur yang kami nak join, tapi sambil baca suratkhabar terbalik. Ada orang rakam video :) (Zulhabri punya url di Youtube)





Kalau kami buat lagi lain kali, kamu nak turut serta? :)

(gambar daripada Sakinah, Syafiq, Zulhabri dan OrangGilak)

5 komen:

mae berkata...

teruskan lagi biar suratkhabar malaon ni jadi sejarah...

P.E.C.A.H.R.U.Y.U.N.G berkata...

join dr jauh..mmg da lama pun x bc suratkabar nih..membazir bebeno rasa kalo beli..mcm hilang sen bejuta..tapi..mn dpt suratkabar byk2 nih?
pinjam ngan saper?

OrangGilak berkata...

mae: trimas. lain kali mari la join.

Pecah: itu suratkhabar lama kutip dari mana ntah.

Juana Jaafar berkata...

aku suka projek ni.

najlaa haridan berkata...

suka. nak join!