Peguam dan Demo

Semalam, lebih 100 peguam telah sekali lagi berkumpul di hadapan Ibupejabat Polis Bukit Aman untuk menunjukkan bantahan terhadap salahlaku polis terhadap peguam yang sedang menjalankan tugas (bukan aku).

Peguam tersebut telah dikasari oleh pihak polis dan ditahan sementara ketika beliau berkeras mahu berjumpa anakguamnya yang ditahan oleh pihak polis.

Kronologi peristiwa adalah seperti di bawah:-

a. Peguam tersebut, saudara Amer Hamzah Arshad telah berjaya mendapatkan kebenaran Mahkamah untuk membebaskan anakguamnya melalui ikat jamin untuk pertuduhan memiliki dadah (yang dinafikan).

b. Ketika hendak membayar wang ikat jamin di kaunter Mahkamah, saudara Amer dan anakguamnya didekati kira-kira 10 orang polis berpakaian biasa yang mahu anak guam saudara Amer pergi bersama mereka.

c. Saudara Amer terus menuntut polis-polis tersebut menunjukkan kad pengenalan polis dan kad kuasa tetapi tidak diendahkan. Kata mereka, mereka bertindak di bawah Akta (Pengawalan) Dadah Berbahaya atau dalam erti kata lain, undang-undang tahan tanpa bicara.

d. 2 orang daripada polis-polis tersebut telah menarik dan menolak saudara Amer secara paksa dan menahan saudara Amer sehingga anak guamnya berjaya dibawa oleh mereka walaupun saudara Amer beberapa kali menyuruh mereka supaya tidak menyentuh beliau. Anak guamnya kemudian telah dibawa ke tempat yang tidak diketahui sehingga sekarang.

Sekumpulan peguam yang mendapat tahu akan perkara ini telah naik angin dan menderaf sebuah Memorandum untuk diserahkan kepada Ketua Polis Negara. Ini adalah kerana kekerasan dan sikap kurang ajar yang digunakan oleh polis terhadap saudara Amer yang sedang menjalankan tugas untuk anakguamnya tidak boleh ditolak ansur.

Kedua, para peguam melalui resolusi Majlis Peguam telah menolak segala jenis undang-undang yang melibatkan tahan tanpa bicara kerana ia adalah bercanggah dengan prinsip hak asasi manusia. Malangnya, kaedah inilah yang suka digunakan oleh polis kerana mereka malas. Tahan tanpa bicara membolehkan polis menangkap dan menahan orang tanpa bahan bukti kerana mereka tidak perlu dibicarakan di Mahkamah. Kalau mereka rasa nak tangkap, mereka akan tangkap.

Antara isi kandungan Memorandum tersebut ialah:-

a. menuntut supaya polis-polis yang terlibat dikenakan tindakan;

b. mengakujanji tidak akan menghalang peguam daripada menjalankan tugas di masa hadapan;

c. menghentikan serta merta amalan lazim polis yang suka menangkap orang di bawah Akta yang melibatkan tahan tanpa bicara di luar Mahkamah selepas Mahkamah membenarkan kebebasan dengan ikat jamin;

d. memohon maaf secara terbuka kepada semua yang terlibat; dan

e. mengakujanji untuk menghormati hak orang ramai supaya boleh mendapatkan bantuan guaman pada bila-bila masa, seperti yang diperuntukkan di dalam Perlembagaan Persekutuan.


Loyar sekarang dah pandai berkain rentang


Saudara Amer, mangsa salahlaku polis


Sebahagian yang hadir ( oleh Sherrie)





Sebahagian yang hadir (oleh Sherrie)

Walaupun ramai orang yang ragu-ragu dengan keberkesanan menghantar Memorandum, tetapi bagi kami, ini adalah satu cara untuk memberi isyarat kepada polis-polis yang bagak itu supaya jangan suka melayan dan menindas orang sesukahati mereka kerana ramai di luar sana yang tidakberpuas hati dan memerhatikan tindak tanduk mereka.

Masanya akan tiba juga, tunggulah.

0 komen: