Benci

Badan aku sakit. Dari ketiak sampai ke pinggang. Ni semua gara-gara menyusun semula semua perabot di dalam bilik tidur seorang diri. Motif? Nak letak katil betul-betul di bawah kipas. Cuaca yang panas berbahang buat aku tidur di atas lantai bawah kipas selama beberapa hari.

Kenapa baru sekarang nak susun? Sebab, aku tak ada masa. Masa tinggalkan aku jauh kebelakang. Asyik terkejar-kejar ke sana ke mari.

Keputusan SUHAKAM terhadap penangkapan aku dan 4 orang peguam yang lain tahun lalu diberikan Jumaat lepas. Kami menang. SUHAKAM kata pihak polis telah salah menangkap kami yang sedang menjalankan tugas dan perbuatan mereka itu adalah melanggar hak asasi manusia.

Adakah keputusan tersebut beri perubahan terhadap cara kerja polis?

Sejak pilihanraya kecil Hulu Selangor bermula, aku sudah sibuk berulang alik ke sana sebab asyik-asyik ada petugas pilihanraya PR yang ditahan polis. Aku malas nak cerita panjang lebar. Rasanya korang pun dah tahu apa yang berlaku.

Sabtu pagi aku ke sana seawal jam 7 pagi. Siang-siang sudah ada tangkapan. Tengah malam, kampung orang asli dikepung oleh sekumpulan orang. Kata penduduk tempatan, itu adalah taktik biasa setiap kali pilihanraya supaya mereka tidak boleh turun mengundi. Perlakuan polis ketika menangani perkara tersebut sangat mencurigakan.

Esoknya, Chegubard dan 5 orang petugas pilihanraya juga ditangkap. Yang kelakarnya, mereka datang ke balai polis unuk membuat laporan kerana mereka telah diserang dengan parang oleh penyokong BN. Tapi, mereka pula yang ditahan sehingga tengah malam. Murnie dan Fad bergaduh dengan Superintendan yang mengendalikan kes itu sehingga mereka membuat laporan polis.

Belum sempat aku merehatkan fizikal dan mental, tiba-tiba semalam aku dapat panggilan telefon dari seorang rakan yang meminta bantuan untuk keluarga kawannya. Seorang budak lelaki berusia 15 tahun, mati ditembak polis. Selepas makan malam, aku dan 5 orang peguam lain yang kebetulan berada bersama aku bergegas ke Shah Alam rumah keluarga mangsa. Nasib baik salah seorang peguam itu ialah Suren. Suren adalah pakar di dalam kes-kes yang melibatkan salahguna kuasa polis. Beliau sudah buat kerja ni lebih dari 17 tahun. Kini beliau yang mengendalikan kes ini.

Apakah persamaan di antara ketiga-tiga cerita tadi?

P O L I S

Sampai bila mereka nak berperangai buruk? Bila mereka akan berubah?

0 komen: