Kau bila lagi?

Harini, RPK dihantar ke KEMTA (Kem Tahanan Kamunting) untuk 2 tahun. Dalam kejengkelan dan kemarahan, sempat lagi aku dan kawan2 buat lawak sesama sendiri dengan menanyakan "kau, bila lagi?"

Hakikatnya, KEMTA bukannya tempat yang best. Aku pernah ke sana sebanyak 4 kali (sebagai loyar). Aku lihat, tahanan2 di sana sangat gembira dapat bertemu para loyars walaupun kami saling tidak mengenali. Sebab, KEMTA adalah satu tempat yang kosong dan sunyi dan mereka tidak ada teman untuk berbual kecuali di kalangan mereka sendiri.

Sehingga sekarang, aku masih tak dapat tangkap apa motif sebenar (selain drpd kepentingan politik) ISA ini dikekalkan di Malaysia. Kalau kata org tu bercakap bohong, Akta Fitnah kan ada? Kalau org tu mengajak org lain membuat sesuatu yang tidak baik, Akta Hasutan kan ada? Kalau org tu melakukan jenayah, Kanun Keseksaan kan ada? Kalau org itu warga asing dan tidak mempunyai dokumen perjalanan, Akta Imigrasi kan ada? jadi, mengapa perlu ada ISA?

Adakah mereka takut kalau org itu dibawa ke muka pengadilan dan dibicarakan, Mahkamah akan mendapati bahawa mereka tidak bersalah sebenarnya dan dibebaskan? Lalu hilanglah sokongan, kerana pecahlah tembelang?

Atau, adakah pihak2 yang ditugaskan untuk mencari bukti kesalahan yang sepatutnya digunakan di Mahkamah malas nak buat kerja, lalu mencari jalan senang iaitu dengan menggunakan ISA kerana ISA tidak perlu bicara di Mahkamah dan kesalahan tidak perlu dibuktikan?

Ntahlah, pening kepala aku memikirkannya. Biar aku petik saja kata2 Lim Kit Siang kira2 4 tahun lalu, ketika beliau berdebat perdana dengan Nazri Aziz di Chinese Assembly Hall, KL. "ISA tu, maknanya Ikut Suka Aku!"


Protes Anti-ISA di hadapan KEMTA beberapa bulan yang lalu. Sebelah aku ialah Kak Lat. Gambar oleh Fadiah.


4 komen:

anster berkata...

loyar,

aku tak anti ISA. hehe. tapi aku takut plak nk ckp kat blog ko. hahah. aku gerenti aku tak kene tangkap ISA..tapi ko la..slalu sgt mengikut candle light vigil dsbnya. apa2 pun,selamat hari raya loyar gile.

Hatiku berkata...

dulu biasanya orang tunggu surat tawaran kerja. tunggu posmen.

tapi sekarang orang tunggu tawaran dari kamunting. tunggu patrol car

najihah berkata...

so, kau bila lagik?

heheheee....

anster berkata...

ya
kamu bila lagi
orang gilak?
teruskan melalak
aku nk melantak