Malang


Kota Malang, Jawa Timur.
 
7 jam (dengan keretapi) dari Yogjakarta ialah sebuah kota yang bernama Malang. Tak tahulah kenapa namanya Malang. Mungkin sebab dekat dengan gunung berapi. Tapi tempatnya cantik dan tenang. Yang tak faham tu kenapa keretapi malamnya offer makanan tadi takde tray. Kena letak atas riba. Bila dah sampai, pun tak faham. Sebab ada lagu Celine Dion berkumandang.


Pemandangan dari dalam keretapi kira-kira setengah jam sebelum tiba di Malang

Di Malang saya tidur di sebuah hotel yang menyediakan penginapan ala hostel di atas bumbung untuk backpackers. Tak sempat ambil gambar sebab setiap kali nampak tilam, terus tidur. Tapi boleh cekedot kat sini

Oleh sebab saya tiba awal pagi (naik keretapi malam dari Yogyakarta) maka lepas baring dan sarapan saya jalan-jalan di sekitar Kota Malang. Ada pasar burung dan pasar bunga.


Bila dah petang, nampak pula kompleks membeli belah. Niat asal untuk masuk ialah nak buang air je, tapi lepas tu nampak pula poster cerita yang ditayang jadi apa lagi...

Adaptasi dari novel Hamka jadi memang rugi tak tengok bila dah ada di depan mata
Malamnya saya bersiar-siar di kota dengan angkot... sama saja sistemnya dengan kota-kota lain di Jawa. Cuma, di sini agak ketara ke-hipster-an anak-anak mudanya. Kafe hipster pun banyak. Tapi tak boleh layan sangat mereka sebab kena pulang awal. Tengah malam nanti nak naik gunung. Ekceli naik awal pagi. Tapi masa perjalanan (dengan jip 4WD) kira-kira 3 jam kot.

Gambar menahan sejuk di atas gunung sambil tunggu matahari terbit
Dah siang baru nak amik gambar
Selfie gaya tak puas hati sebab ramai sangat orang
Paksa driver 4WD amik gambar ni. Sekitar Pasir Berbisik
Lepas tu kena paksa dengan driver posing atas jip. Waktu ni muka dah gelap sebab asyik jalan tengah panas 


Hidup perlu ditutup supaya tidak terbau tahi kuda dan termasuk habuk pasir. Kalau nak selamatkan rambut dan mata juga elok pakai seperti di atas.




Bila dah sampai puncak Bromo, akan nampak ni. Lepas tu selfie sedas-dua dan turun semula
Akan lalu ni bila nak balik ke Kota
Kami rehat kejap di sini




Kemudian turun naik beberapa bukit lagi untuk cari air terjun.. di sini juga banyak pokok epal. Tapi tak ambil gambar sebab dah habis bateri. ;)

Sayang sekali persinggahan saya di Kota Malang hanya 2 hari. Dah beli tiket keretapi ke Surabaya (untuk ke Semarang) Kalau ada peluang, saya akan ke sini lagi :)

0 komen: