Dah Nak Dekat Dah!


Anda pernah mengundi? Dah mendaftar sebagai pengundi?

Saya dah dua kali mengundi, iaitu sejak berusia 23 tahun. (ya, sila kira umur saya). Saya mendaftar mengundi sebaik sahaja masuk umur 21. Bukannya susah pun, cuma perlu bawa kad pengenalan dan isi sekeping borang. Tak sampai 2 minit.

Mengundi juga tak susah. Cuma perlu beratur, ambil kertas undi dan tanda pangkah. Tak sampai 10 minit.

Sebenarnya, proses pendaftaran dan pengundian yang singkat itu bukanlah proses paling menyeronokkan ketika pilihanraya.

Proses yang paling menyeronokan ialah ketika  kempen pilihanraya.

Tampal poster atas kereta, depan rumah, lencana, kibar bendera, pakai kemeja-T seragam dan jerit-jerit pakai pembesar suara sambil pusing keliling kampung, saya rasa semua orang pernah buat (kecuali bahagian terakhir tu, mungkin segelintir saja yang pernah buat. Ruginya!)

Tak lama lagi pilihanraya umum ke-13 akan berlangsung. Pilihanraya kali ini mungkin lebih ‘sweet’, sebab encik ahem saya pun berminat untuk berkempen. Selain daripada berdemonstrasi jalanan sama-sama, saya dapati berkempen pilihanraya sama-sama juga agak romantik.

Untuk adik-adik yang masih belum punya pasangan tapi impikan boyfriend atau girlfriend yang celik politik, mungkin anda boleh cuba nasib dengan menjadi sukarelawan untuk kempen parti politik pilihan masing-masing.

Itu cuma cadangan.

0 komen: