Meraikan Demokrasi



Aung San Suu Kyi

Daw Aung San Suu Kyi (Daw Suu) ialah satu susuk politik dan pejuang demokrasi yang tidak asing lagi, bukan sahaja di Asia Tenggara, malah di serata dunia. Ketika kemuncak konflik di Burma pada tahun 1988 yang menyaksikan pembunuhan beribu-ribu penduduk Burma oleh junta tentera, Daw Suu bangkit memimpin Parti NLD (National League for Democracy) dan menyeru pemerintah supaya mengadakan pilihanraya ala-demokrasi. Sebelum itu, Burma diperintah oleh parti yang mendapat sokongan kuat daripada junta tentera sahaja.

Walaubagaimanapun, Daw Suu ditangkap pada 1989 dan dikenakan hukuman tahan dalam rumah.

Daw Suu sepatutnya sudah boleh menjadi Perdana Menteri Burma apabila parti pimpinannya memenangi pilihanraya kebangsaan pada 1990. Walaubagaimanapun, beliau tidak dapat memerintah Burma apabila junta tentera enggan mengakui kemenangan tersebut dan berterusan menyambung hukuman tahan dalam rumah ke atas Daw Suu sehingga ke hari ini.

Baru-baru ini, pemerintah Burma telah mendakwa Daw Suu melanggar hukuman tahan dalam rumah apabila seorang warga Amerika telah menyeberangi sebuah tasik semata-mata untuk bertemu dengan Daw Suu dan berjaya memasuki rumah di mana Daw Suu ditahan. Apa punya undang-undang lah. Bukannya Daw Suu yang jemput dia pon. Nak buat macamana? Peminat dah ramai, layan je la~

Perbicaraan bagi kes tersebut masih sedang dijalankan. Sekiranya Daw Suu disabitkan bersalah, beliau boleh dijatuhkan hukuman penjara selama 5 tahun.

Walaupun susuk ini jauh di mata, tapi perjuangan beliau sangat dekat dengan perjuangan rakyat di negara ini. Kita sama2 memperjuangkan keadilan dan menolak kerajaan yang menggunakan pelbagai cara kotor untuk terus kekal berkuasa, termasuklah dengan menggunakan/menggubal undang-undang yang kejam, menekan dan kadang2 tidak masuk akal.

Pada 19hb Jun ini, Daw Suu akan berusia genap 64 tahun.

Sebagai simbol perjuangan hak2 asasi dan kebebasan, mari kita ramai2 meraikan hari jadi Daw Suu!

Tahun ini, "majlis hari jadi" Daw Suu di Malaysia akan diserikan dengan ceramah (zzz...) acara berlilin (waahh) dan persembahan nyanyian daripada Black dan Meor (yey!) Jadi marilah mari mari kita datang beramai-ramai.

Di mana? Taman Jaya, dekat Amcorp Mall, Petaling Jaya.

Bila? 19hb Jun, pukul 8mlm-10mlm.

Nak kena bawa apa? Bawa kawan2, ahli keluarga dan lilin (bimbang tak cukup). Oh ya, kalau rajin sila bawa payung dan/atau tikar sendiri (Taman Jaya ialah sebuah taman rekreasi, ada tasik dsb.).

Nak pakai baju apa? Apa2 pun boleh... tapi kalau warna merah lagi bagus :)

Jum!

5 komen:

Tanpa Nama berkata...

Kena pakai baju merah ni! Yey mau pigi...
Fiq

tali kasut berkata...

memang kena bakar lilin ke...

rawsktar berkata...

maka,

puspa akan berarak memegang lilin seperti yang dia pernah lakukan setahun?dua tahun? lepas.

sekali lagi dia menjadi hantu lilin.

OrangGilak berkata...

Fiq: Jumpa di sana sana sanaaaaa
Tali: taknak bakar pon takpe. duduk diam2 makan kek :)
mel: setahun... dua tahun lepas? benda2 ni kena buat 2 bulan sekali la :p

rawsktar berkata...

hahahahah. mel?????hahahhha.

eh jangan main2 di blog ni. ni blog seriyes .