Selamat Tinggal, Tingkat 6

Pusat Bantuan Guaman Kuala Lumpur, yang bertempat di Wisma Kraftangan, Jalan Tun Perak adalah sebuah pusat bantuan guaman di bawah kelolaan Majlis Peguam cawangan KL. Ia menyediakan khidmat bantuan guaman percuma bagi orang awam yang berpendapatan bersih sebanyak RM700 ke bawah bagi yang belum berumahtangga, dan RM900 ke bawah bagi yang sudah berumahtangga.

Secara teknikal, semua peguam yang mendaftar dengan Majlis Peguam dan beramal di Kuala Lumpur adalah sebahagian daripada Pusat ini. Ini adalah kerana setiap tahun, para peguam menyumbang sebanyak RM100 seorang bagi pergerakan Pusat ini. Ini berbeza dengan Biro Bantuan Guaman yang mendapat bantuan kewangan penuh daripada kerajaan.

Setiap tahun, Pusat Bantuan Guaman Kuala Lumpur mempunyai kira-kira 18,000 orang klien. Klien-klien bukan sahaja datang dari KL, tapi juga ada yang datang dari Selangor. Disebabkan jumlah klien yang terlalu ramai, kita sangat2 beruntung kerana peguam2 di KL dan Selangor tidak kedekut menyumbangkan kuderat dan tenaga serta wang untuk memastikan kes-kes yang didaftarkan di bawah Pusat ini mempunyai peguam dan dapat di'dispose' dengan cepat di Mahkamah.

Selain daripada mengambil klien dan fail2 dari Pusat ini, para peguam juga banyak membantu dengan menyumbangkan nombor telefon mereka supaya senang dihubungi bila2 masa apabila nasihat guaman segera diperlukan, dan juga sekiranya ada kes2 kecemasan yang melibatkan 'public interest' :D selain daripada itu, sekiranya mana2 peguam mahu menyumbang tapi mereka tidak sempat atau mampu memgambil fail, mereka boleh menyumbangkan tenaga mereka untuk membantu dalam pentadbiran dan memberi nasihat2 guaman percuma melalui bengkel2 kesedaran undang2 yang dikelolakan oleh Pusat ini.

Sejak aku mula menjadi 'budak chambering' sehinggalah beramal sebagai peguam 3 tahun yang lalu, Pusat Bantuan Guaman KL ni bertempat di tingkat 6, Wisma Kraftangan. Ia meninggalkan banyak kenangan kepada aku, kerana di sinilah cabaran sebagai peguam hak asasi bermula. Aku mula dengan kes2 setinggan dan peneroka bandar, lepas tu kes2 kebebasan berhimpun dan bersuara, semuanya aku belajar dari sini. Mula2 beramal dulu, aku lebih suka dan banyak menghabiskan masa di Pusat ini berbanding dengan firma guaman aku sendiri. Hahahah :p

Tapi sekarang... tingkat 6 akan dikosongkan :(

...

...Ke ruang yang lebih besar di tingkat 9! Yahuuuuuuuuuuuu


Tinggal kenangan- bilik mesyuarat


Tinggal kenangan-Bilik temuduga klien..


Tinggal kenangan- bilik gerakan dan bilik bergossip


Tinggal kenangan- Ruang kerja staf

Tingkat 9 adalah lebih besar dari tingkat 6. Ini adalah kerana kami menyewa keseluruhan ruang tingkat itu, berbanding dengan tingkat 6 yang dikongsi dengan 2 buah firma guaman.

Pagi tadi, kami, iaitu peguam2 sukarela Pusat Bantuan Guaman dan staf-staf telah memulakan operasi mengangkut barang dari tingkat 6 ke tingkat 9.


Ruang utama yang lebih besar


Sini ada bilik konferen. Boleh buat 'training' kat sini... tak payah pinjam KLBar punya dah. Yey


Bilik temuduga klien yang lebih selesa dan banyak. Jadi boleh temuduga lebih banyak klien serentak :)


Pemandangan dari tingkat 9 adalah mengadap Bukit Aman. Oh sangatlah ironik


Aksi je lebih... locker tu takde lah berat mana pun

Tingkat 9 akan beroperasi secara rasmi pada hari Jumaat, 12.6.2009.

Sekiranya korang mau tahu lebih lanjut tentang Pusat Bantuan Guaman KL, sila klik di sini.

Iklan




Esok, 7.6.2009 dari pukul 8pg hingga 7ptg, akan diadakan satu karnival untuk wanita2 muda di bawah umur 35 tahun, iaitu karnival Fiesta Femina anjuran kerajaan negeri Selangor, bertempat di Taman Bandaran Kelana Jaya. Lebih 40 'booth' akan dibuka, termasuklah 'booth' daripada Pusat Bantuan Guaman KL :-)

Kami akan berada di sana untuk memberi khidmat nasihat guaman secara percuma pada hari itu. Jadi, adik2, kakak2 sila datang beramai2! (lelaki pon boleh datang ...).

Selain daripada kami, banyak lagi acara seperti persembahan2 dan ceramah2 daripada tokoh2 wanita terkenal dan juga wakil2 rakyat kita seperti YB Nurul Izzah, YB Hannah Yeoh, Tricia Yeoh, dan hos 3R Celina.

Jum!!


5 peguam2 comel ini akan berada di sana untuk memberi khidmat nasihat guaman :-)


6 komen:

Tanpa Nama berkata...

So korang boleh nampak apa saje demo yang dilakukan di KL dari tingkat 9.
Hehe
fiq

senyapbermadu berkata...

so.biro bantuan guaman ni untuk
sape yek

OrangGilak berkata...

senyap: biro bantuan guaman juga adalah untuk orang awam, sama macam pusat bantuan guaman. bezanya ialah jenis kes la kot. di pusat, kami tak ambil kes2 tuntutan kemalangan, pinjaman wang dan harta pusaka. kat bbg ada. bbg lebih banyak buat kes syariah (pusat juga ada).

si Comot (VIP boy) berkata...

Haii.. lawyer

Dun get ma hands scuffed on date, hey why so serious face?!!

Tanpa Nama berkata...

Jbg ni bukak pukul berapa eh? Waktu kerja dia mula pukul berapa?

Tanpa Nama berkata...

Waktu pejabat jbg mula pukul berapa ye?