Iklan Seni




Selama ini, kita asyik2 layan persembahan seni di KL dan Selangor. Walaupun orang2 yang membuat persembahan tu belum tentu orang KL atau Selangor, tapi entah kenapa gerakan mempopularkan seni hanya berpusat di kawasan bandar sahaja. Kesian orang2 luar KL yang tak ada pengangkutan untuk ke mari.

Bukan sahaja program2 seni komersil dan berarus perdana, malah program2 seni yang merakyat seperti lagu2 rakyat dan pembacaan puisi juga kebanyakannya hanya dipersembah di KL dan Selangor sahaja. DBP yang dipertanggungjawabkan untuk membudayakan seni dan bahasa juga asyik2 buat program di sekitar sini saja.

Jadi, acara seperti di poster di atas adalah satu usaha yang sangat2 baik oleh kawan2 seperti lanterajiwa dan geng untuk mempromosikan dan merakyatkan seni di luar bandar. Orang2 yang buat persembahan pun bukan calang2 orangnya... maka adalah sangat rugi jika orang2 Perak tak pergi!

Persembahan pada malam esok ni dikira sebagai satu percubaan pertama. Dan aku yakin akan ada percubaan kedua, ketiga dan seterusnya. Kata penganjur, mereka sudah bersedia dengan bilangan penonton yang sedikit untuk percubaan kali pertama hingga keberapa sekalipun, tapi mereka yakin yang satu hari acara ini akan disebut2 dari mulut ke mulut anak2 tempatan dan seterusnya akan mempopularkan seni rakyat ini.

Bagi sesiapa yang tidak biasa dengan persembahan seni seperti ini, di bawah adalah sebuah klip oleh Meor, iaitu salah seorang yang akan membuat persembahan pada malam esok :-)



Jum datang ramai2!


0 komen: