Podah



Arakian tersebutlah kisah di sebuah kampung bernama Kg Telawi... adapun di kampung ini penduduknya hip2 belaka. Maka sebagai kampung yang hip, fesyen/seni moden sudah menjadi semacam budaya di situ. Di dalam kampung ini jua, terdapat sebuah galeri seni, yang dinamakan VWFA.

VWFA ni tersohor dek kerana matlamatnya yang cuba menonjolkan seni kontemporari, dan memberi ruang kepada artis2 muda untuk cuba2 bermain dengan arah tuju seni baru ini.

Kira2 2 minggu yang lalu, VWFA ini telah menjemput 4 orang artis muda yang kreatif untuk satu projek pameran yang dinamakan Rock Kaka. Kata si empunya VWFA ni, "the exhibition hopes to capture the free spirit of rock and explore how the values expressed through rock music, adapts to or challenges our Malaysian society. Artists will ask these questions through installation, video art and sound manipulation, creating works that aim to tease and provoke viewers into thinking about history, society and culture through rock music".


Ya...sengaja aku tebalkan perkataan 'tease', 'provoke' dan 'thinking' pada petikan di atas, kerana itulah intipati cerita aku pada kali ni. Salah seorang 4 orang artis muda itu, Fahmi Reza namanya...kerjanya adalah seorang pembikin filem dokumentari. Bagus hasil2 kerjanya. Tak caya? masuk sini.


Untuk pameran seni kali ini, Fahmi menyelitkan unsur2 humor dan teknik video yang 'terer'. Apa humornya? Humornya adalah adegan di mana Fahmi seolah2 memotong gambar kepala Pak Ajib daripada sebuah billboard di sebuah lebuhraya... dan kalo korang nak tgk kepala tu, korang kenalah datang WVFA dalam masa terdekat ni.


Mari kita tonton:-





Kelakar, kan?



Kepala yang konon2 dipotong. Gambar dari sini.

Tapi, nampaknya... ada orang tak tahan/takut dengan karya seni kontemporari yang ''teasing', provoking', dan buat orang 'thinking'. Cakap tak serupa bikin ke, beb? Pameran yang sepatutnya berlangsung sehingga hujung minggu ni, dipendekkan setakat hari ni ajer. Fahmi tipon aku pagi2 tadi, suara dia kedengaran sangatlah bengang. Katanya, karyanya diturunkan sebab nak jaga hati orang2 BN yang akan datang malam ni, bagi satu pelancaran buku yang ditulis oleh penyokong kuat orang2 BN ni.


Hah. VWFA... takut? VWFA yang nak sokong seni kontemporari dan 'bagi ruang' kat artis muda untuk cuba arah seni baru... risau? VWFA yang pernah benarkan penyajak bersajak sambil badan ditatukan... 'self-censored' karya seni sebab gurauan ditujukan kepada Pak Ajib?


Masa dia pegi ambil semula karyanya, Fahmi serah sekali secara tangan surat rungutan. Ye lah.. sepatutnya dia diberitahu lebih awal pasal penurunan ni dan dibawa berbincang. Ni tidak, 'self-censored 'walaupun tak ada undang2 secara langsung yang melarang video semacam itu.


VWFA bagi alasan, mereka dah cuba hubungi Fahmi sebelum ambil keputusan untuk turunkan karya. Tapi bila diperiksa, Fahmi kata takde satu pun 'missed call', sms atau email daripada VWFA ni sejak pameran bermula. Dan.. untuk cover line, VWFA ni telah turunkan sekali karya ketiga2 artis yang lain.


Fairuz Sulaiman dengan 'Analog Rigby'(dicuri dengan penuh kasih sayang dari title lagu The Beatles, Eleanor Rigby). Gambar dari sini



Saiful Razman dengan karya "Ada di mana-mana". Gambar dari sini



Vincent Leong... gambar dari sini

Kasihan pemuda2 kita yang kreatif dan berani ni. Apa ni beb. Tak Telawi-lah macam ni. Kebebasan Berekspresi yang di'BN'kan... podah.

Nota: Aku telah menghubungi beberapa artis selain Fahmi yang terlibat dalam pameran ini untuk mendapatkan pandangan mereka tentang apa yang berlaku. Berikut ialah kenyataan tak rasmi mereka:

Saiful Razman:
"Oleh kerana karya Fahmi telah di-shutdown, aksi shutdown oleh pihak galeri komersil buatkan karya Fahmi semakin relevan. Agenda politik dalam karya Fahmi telah dilawan oleh agenda politik pihak galeri.
Apa yang penting adalah 'what's next' dari Fahmi atau artis yang lain. Aku secara peribadi memang tak menyokong tindakan daripada pihak galeri tapi kalau tengok dari sudut yang lain, inilah dia perlawanan 'survival' antara dua pihak.
Maksud aku ni bukan pasal menang kalah. Ni semua pasal 'survival'...

Contohnya macam orang yang pegi demo ke apa ke. Bila kena tangkap, barulah panas ceritanya. That's the strategy.

Sama macam karya Fahmi, sangat subversif, tapi satu pihak yang lain pun akan melawan. Kitaran ini akan berterusan sampai kiamat hahaha...
Kalau tak, proses ni akan jadi 'comfort zone' untuk satu pihak".

Fairuz Sulaiman:
"Sedih sebab orang kerajaan kita ni cetek pemikiran, terlalu sensitif. Orang yang terlalu sensitif ni 'insecure'... tak boleh tegur sikit, mesti merajuk atau marah. Sedih, sedih. Tapi, saya faham yang kita di Malaysia ni ada budaya. Budaya ni melibatkan hormat-menghormati and all that. Tapi masalahnya, pemimpin kita sendiri, yang sepatutnya mewakili rakyat, sendiri tak patuhi adat budaya orang Malaysia, jadi buat apa kita nak ikut?

Artis/pemuzik/aktivis teater- senang kata orang seni lah, adalah 'reflection of the times'. Kalau seni dia lemah lembut, contohnya yang ada gambar sawah padi atau kampung sebagainya, bermakna hati dan minda orang itu adalah sedemikian. Tapi sekarang mana ada lagi gambar sawah padi? Di manakah gambar sawah padiiiii??????

Kesimpulannya, kejadian sebegini tidak akan hilang, malah akan semakin menjadi-jadi. Apa orang kata... 'backfired'? Sama lah macam isu Mat Rempit. Ia berlaku bersebab, bukan secara rawak saja. Tapi nak jalan mudah, turunkan je karya dari pameran, dan lupakan penyebab masalah.

Tapi, dari arah yang lain, bagus sebab ada tensi. Dan dengan tensi ni lah, orang seni boleh respon. Respon yang sama hebat dengan karya Fahmi tu.

Karya Fahmi tu pon dah kira potong stim sikit, sebab karyanya tak melanggar undang-undang. Tapi masih diturunkan? Sangat 'insecure' lah... aduii...

Aku nak pegi makan aiskrim lah. Hati dah pilu sangat ni...".


Demikianlah.

8 komen:

Tanpa Nama berkata...

Tadi masa aku pi telawi nampak macam kj pi masuk galeri ni. Betul ke?
Syafiq

tali kasut berkata...

"kg telawi"

Dhani berkata...

tak hip la ini macam...

rawsktar berkata...

aku suka FAHMI REZA! mari hebahkan karya beliau!!!

kemslm sket. hehehe.

Zahiril Adzim berkata...

nasib baik sempat tengok. And sempat amik gambar lagi dengan 'karya' tu! Hehe :)

Yup, tensi muncul untuk memicu refleksi para pengkarya! Satu keperluan.

OrangGilak berkata...

syafiq: betul3x
Mel: heh. tak habis2. dah jumpa 2 org selebriti seminggu cukup la.
bob: satu keperluan...tapi tak boleh lah seolah2 menyokong kejadian demi 'faedah' ini

Zahiril Adzim berkata...

Jadi sekarang keperluan atau kehendak?

:P

OrangGilak berkata...

bob: Kehendak! kerana mereka fikir ia adalah keperluan...